Har hoppat!!!


Jaa it´s true! Har hoppat idag. Ett litet litet skutt men jag haaar hoppat! Haha. Första gången på guuud vet inte hur många år.. 17-18? Crayzee! Sjukt kul var det också! Vill bara mer mer mer trots att det finns en viss rädsla för att tappa balansen. Men what the fuck.


Ridpasset började med att värma upp ganska mycket i trav och jobba på att göra halv från trav, sedan trava iväg och upprepa. Plus att vi jobbade mycket på att få Lorenzo (som jag red) i form. Det gick ganska bra i skritt men sedan i trav ville han upp med huvudet så det blev mycket jobb och slit med det. Tidigare har jag bara fått honom på tygeln typ korta stunder. Typ att när han väl böjer på nacken så slänger han upp med det igen efter några sekunder. Men nu gick det mycket bättre. Kändes awesome!

Efter uppvärmningen så blev det att trava över lite bommar. Det gick bra de två första gångerna men sedan skulle vi ta från andra hållet och då började han galoppera när vi skulle ta oss över. Det var jag inte riktigt beredd på men plockade upp honom ganska bra ändå. Vet att det var mitt fel lite för jag blev lite osäker och han kände väl det. Sen gjorde vi det ett par ggr til och det blev rätt. Efter det så blev det dags för ett litet hinder. Det roliga var att då kände jag mig inte ALLS nervös! Det var som att det kändes så tryggt som typ "det här vet jag". Bommarna kändes mer läskiga för jag visste inte hur han skulle reagera med dem och han drog så mycket innan och ville bara springa över liksom.

Först blev det ett halvt kryss med en bom framför. Så det travade han över. Efter det tog vi bort bommen framför och lade upp en bom så det blev ett halvt kryss. Haha alltså tror aldrig jag hoppat så lågt förut, var nästan cavaletti. Eller ja kanske 30 cm. Hehe. Men ändå! Vi tog oss över det kanske tre ggr. En gång hoppade han men de andra två travade han över. Men jag är så himla glad och nöjd ändå!Och som instruktören sa: Det är ju bättre att börja med för lätt så att man klarar det och avslutar bra, än att man kör på för hårt, bygger upp värsta hindret, häster tvärnitar och man åker av och aldrig vill prova igen.

Två gånger höll jag på att tappa balansen helt, dels när han galopperade över bommarna och vid ett annat tillfälle när han trilskades lite och vi kom lite för nära en stolpe, då ryckte han till och så. Då trodde jag fan jag skulle åka av men jag märker att jag fått mer balans och det är så himla kul. Yey me! Övning really gives färdighet :) Det är verkligen en balansgång mellan tokpepp och rädsla haha, men det får vara så helt enkelt. Inte så konstigt om man är lite rädd emellanåt när man utmanar sig själv så mycket som jag gör. Man utvecklas ju av det så det är ju inte all bad iaf :)

Han var för övrigt lite "jumpy" idag tyckte jag. Det var flera ggr han tyckte att det prasslade i någon palm eller så. Då blir man ju lite småskraj när man är ovan. Men egentligen tycker jag det är kul med lite nerv i hästar. Ska bara se till att bli ännu bättre på det där med balansen i sadeln.

Hurra hurra för jag har hoppat idag! :D
Hej då!


Kommentarer
Postat av: alva

Känner verkligen igen mig själv i de känslorna :) Man blir ändå så stressad på något sätt, iallafall jag, av t ex att det inte finns låga hoppklasser på tävling och sånt.. då känner man sig mesig som inte "kan" hoppa den höjden, om man är nöjd med att hoppa 50-60 kanske :( Men så är det haha^^



Sv: Tycker jag med :D Han ska få sista dosen med Metacam idag, så får vi se om några dagar hur det blir med pluttisen om vi hinner komma igång :)

2012-04-05 @ 16:16:08
URL: http://alvadrommar.wordpress.com/
Postat av: Amanda Decibel

Vad roligt med hoppning, weee! Och som du skriver så är det inte höjden som räknas, det kan du jobba med längre fram. Bättre att komma över så bra som möjligt och träna balansen, härligt att du börjar känna att den blir bättre och bättre! :) Weee! :)

2012-04-06 @ 09:44:21
URL: http://www.amandadecibel.com
Postat av: alva

Sv: hehe, jag vill ;) Men som sagt, borde finnas småtävlingar på lokal nivå med, inte bara klubbtävlingar.. fast det är tur att åtminstone det finns :)

2012-04-06 @ 21:41:47
URL: http://alvadrommar.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0