Hårt dressyrpass

I mina mått mätt i alla fall ;)



Idag red jag Rosa. Skulle blivit Lorenzo i vanlig ordning men han var ute på uteritt och de hann inte komma tillbaka i tid. är han väl kom var han helt genomblöt, vet inte varför faktiskt, kanske hade de badat eller nåt men however. Fick då ta Rosa vilket jag inte ville alls egentligen. Det är Lusitanostoet som jag ramlade av när jag var här sist och hon var så lat och tråkig och envis. Men min instruktör sa att hon är en helt annan häst om man rider med sporrar och annat bett och så fick det bli. Jag har faktiskt aldrig någonsin ridit med sporrar förut. Aldrig behövt det direkt och inte gillat grejen så mycket egentligen men om de används på rätt sätt är det väl ok.

Jag trodde först inte riktigt på att hon skulle bli en helt annan häst av dessa "korrigeringar" men det blev hon faktiskt! Hon tog bettet jättebra och lyssnade på mig på ett helt annat sätt än sist. Hon gick i form nästan hela passet (när jag bad henne om det alltså, självklart fick hon vila emellanåt). Det är a first timer för mig och det kändes mäktigt :)

Det vi jobbade på idag var dels bärighet och form i alla gångarter samt öppnor i skritt och trav, volter, upprepade diagonaler och på slutet lite galoppfattningar.

Efter passet var jag helt slut men ändå väldigt nöjd. Jag känner att jag faktiskt gillar denna häst väldigt mycket nu. Vi kom överrens om att jag ska rida henne varannan gång och Lorenzo varannan. Och så ska vi fokusera på lite olika saker med de olika hästarna. Nu blir det kanske bara tre pass till innan jag åker hem (buhuuu) men ändå!

Jag fick även massa beröm denna gång för att jag utvecklas och så. Det känns jättekul. Det är som att det hela tiden är fler "tio-öringar" som ramlar ner. Liksom som att gamla muskler kommer på plats, tänket kommer tillbaka och dessutom lär jag mig massa nytt. Det mesta jag jobbar med nu är sådant som jag faktiskt inte hade lärt mig när jag slutade rida när jag var 13. Så det är mycket både och.
Förresten, ni som sett tidigare bilder på Rosa kanske inte känner igen henne. Dels har hon blivit nedbantad lite och när hon börjat fälla vinterpälsen så har hon ändrat färg. Förut var hon mer röd/brun nu är hon mer vit på vissa ställen. :P

Hur som helst, här kommer en film med lite hopklipp från dagens ridning!

Trackback
RSS 2.0