Jag är så grym!!

Alltså jag är såå stolt och glad! Det går så himla bra med ridningen just nu. Känns som jag utvecklas asmycket hela tiden! I dag red jag Lorenzo och har gick så himla fint! Loves him! Jag fick äääntligen till en samlad galopp på honom, vilket tidigare har känts helt omöjligt. De första gångerna jag red honom (i januari) så rusade han bara i galoppen. Och jag blev lite rädd för jag hade inte musklera att rida ut honom i hörnen i galoppen och det kändes då nästan som vi skulle gå omkull. Jag var så ovan då. De senaste gångerna jag har ridit honom så har jag känt att jag är mer avslappnad och då blir ju han ockå det, men han har ändå rusat. Och idag ba, ojoj. Jag fick till en lugn galopp och lyckades med volter också vilket bara senaste gången var svårt för han vill helst inte svänga alls.

Jag tror en av anledningarna till att det gick så bra var för att jag verkligen har visualiserat hur det skulle vara att rida honom i en samlad galopp. Att det kan göra sådan skillnad! Jag tänte också att jag ska lära mig att be om en samlad galopp istället för att bara be om vilken galopp som helst. Och att fatta galoppen i en mer samlad trav än en trav som blir snabbare och snabbare och SEN blir galopp (och då självklart okontrollerad). Alla dessa tips kommer från bästa boken "Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood (tack igen för tipset Jenny!). Måste läsas av alla, I command you!

Med ja, galoppen utgjorde inte såå stor del av passet. Resten bestod av mycket öppna och sluta längs långsidorna i skritt, skänkelvikningar i skritt (jag är ringrostig men gick ganska bra till slut!) och trav över bommar. Jag fick trava i olika travtempon över bommarna, så flyttade instruktören dem närmare och längre ifrån varandra. Det var kul att känna skillnaderna och jag känner att jag blir säkrare även på detta moment.

Sist jag red Lorenzo så klickade formen till och jag fick honom att gå i form i flera varv till skillnad mot tidigare då det bara vart några sekunder här och var. Så därför hade jag längtat lite efter att se hur det gick denna gång, för att det kändes som att jag liksom "vunnit över honom" en gång och då skulle det bli lättare nästa gång. Så var det verkligen! Det gick hur lätt som helst att få honom på tygeln och böja fint på nacken. Jättebra i skritt, ganska bra i trav och i galoppen försökte jag faktiskt inte. Fullt sjå att få honom att hålla sig lugn där. Han skulle kanske vara ännu lugnare med "his head in" som man säger här, men ändå. Får bli nästa gång!

Jag är jättenöjd med dagens pass och återigen fick jag massa beröm. Wohoo! :D Fick även reda på att jag kan hyra en häst där för 125 Euro i månaden (drygt 1000 spänn)! Det är då en av deras "ridskolehästar" (typ) man hyr då och de går ändå lektioner och så. Så om man är där och rider och de behöver hästen har de förtur. Men ändå! Det är ju sjukt billigt för att kunna rida varje dag om man vill och man kan ju försöka passa in tiderna då de inte har lektioner oftast. Sjukt taggad på att åka ner hit i höst och stanna lite längre och hyra häst. Borde väl vara så att man kan byta ibland då också så det är ju nice. Åhhh vill bara att sommaren ska gå så jag kan åka hit igen haha.. Men först blir det åka hem. Och innan dess rida 1-2 ggr till här! Nästa planerade lektion är på söndag!

Lorre efter passet, redo för en tvätt! Haha han är så rolig. Och blir verkligen inte bra på bild.

Kommentarer
Postat av: jenny

låter fantastiskt! och perry hjälper en vrkligen!

2012-04-17 @ 23:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0