Gårdagens tuffa pass

Ja som sagt så red jag lektion igår. Red Chaplin som jag skrivit om tidigare, halvblodet på 170cm. Det som gör att han känns så stor är nog inte höjden utan mer att han är så kraftig. Han kan lätt bli lite brötig när man rider och "älga på" som instruktören sa, haha. 
 
När jag red honom första gången kändes det som vi var meant to be. Han har stora gångarter men tar lite för mycket stöd på bettet och kan lätt kännas tung. Nu var det längesedan jag red honom och sedan dess har han haft sommarledigt och gått på bete. 
 
När jag kom och hälsade på honom i boxen var han bara halvglad. Ville inte ta på sig grimman och höll på att vända rumpan mit mimg flera ggr. Jag har varit med om det förut, tror han testar lite men till slut gick det bra och han stack in huvudet självmant i grimman. Grejen med stora hästar är ju att det typ är oooomöjligt att fånga deras huvuden om de inte vill, eller hur man ska säga. Sträcker de upp huvudet så blir det så jävla högt! Men i alla fall, resten av fixandet gick bra och han till och med kastade sig över bettet när jag skulle tränsa. Han inte ens hålla upp det framför honom innan han började naffsa efter det, haha. Så det verkade som han tyckte det skulle bli kul.
 

Han kanske inte ser så stor ut - men om man vet att jag är 177 cm lång så fattar man kanske? :)
 
Själva ridpasser kändes dock inte sådär 100.. Det kändes som jag inte kom runt honom med skänklarna (vilket jag känt förut) och han var stel och stark. Ville inte alls som jag ville. Nu när jag ridit Månen ett tag som är hyffsat känslig för hjälperna så kände jag verkligen skillnaden. Chaplin är dessutom ridskolehäst så de lär ju sig sina tricks för att slippa jobba. 
 
Vi red en del på volter och han känder inte alls "med mig". I galoppen blev han svårstyrd och tyckte det var mycket bättre att rida större svängar än jag planerade, och jag kände att jag inte hade styrkan att vända honom mera. Det var liksom lite som att jag inte fick svängrum för benen att skänkla på ordentligt. Men tror det helt enkelt är för att han är bredare (och kanske extra efter betessäsongen) och att han inte brydde sig om mina små hjälper för att han var envis och tyckte det var för jobbigt att göra det jag bad honom om.
 
Det konstiga är ju att ju tyckt att vi passat så bra ihop förut. Och jag tycker verkligen att jag utvecklats mycket som ryttare sedan jag red honom sist så det kändes lite knäppt att inte kunna rida honom bra.. Så jag skyller helt enkelt på att han var stel och lite på halvsemester fortfarande. Haha. Nä men annars vet jag inte alls?
 
 
Hur som helst så var det ju kul att rida, trots att det inte gick superbra. Jag blev helt slutpumpad för jag kämpade hela tiden som ett svin, haha. Så motion fick jag ju i alla fall! Och egentligen tog jag denna lektion mest för att hålla igång inför nästa vecka då jag blir medryttare på riktigt! :D Så det inte skulle bli ett glapp emellan liksom (tappar kondisen så lätt).
 
Idag har jag träningsvärk i princip hela kroppen. Underarmar, biceps, triceps, axlar, skulderblad, svanken, rumpan, insida lår, framsida lår och vader. Puh! Nu peppar jag som fan inför nästa vecka och Mååååånen!! :D

Kommentarer
Postat av: Fanny

Sv: Ja visst är han söt! :)

2012-08-14 @ 20:16:13
URL: http://fawila.blogg.se
Postat av: T U S S I E & L O N D O N

Väldigt intressant blogg (: Allt bra idag?

2012-08-15 @ 08:32:43
URL: http://londonryttaren.blogg.se
Postat av: T U S S I E & L O N D O N

Sv; Det är bra med mig också (: Kram

2012-08-15 @ 09:43:17
URL: http://londonryttaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0