Nya ridmöjligheter

Just när jag hade gett upp om att hitta medryttarhäst eller bra ställe att rida på i Sverige under sommaren så dök det upp ett nytt ställe! Eller egentligen inte nytt men jag hade glömt bort det lite! Ett stall som ligger ca 15 min bilväg hemifrån mig. Litet och mysigt men tidigare har det bara varit privat och jag hade inte så bra koll på det. Men så hittade jag en annons på nätet om att de hade lektionsridning där och jag kom på att jag ju hade varit i kontakt med stället tidigare angående det, men sedan hade det runnit ut i sanden! 
 
Jag mailade och kollade om det fanns möjlighet till privatlektioner under sommaren och det fanns det! Som extra grädde på moset kom jag dit på avtalad tid och möter en supertrevlig tjej och supertrevliga hästar i ett mysigt stall. A win win win win win situation! :)
 
 
Nu har jag ridit där två gånger på denna fina skimmel. Första gången gick sådär för jag hade inte ridit på ett tag då (igen) och det är ju alltid lite speciellt när man rider en ny häst. Men han var precis lagom pigg för mig. Man får driva på lite för att få igång honom men absolut inte lat och inte het. Passar mig perfekt. Dessutom supertrevlig att ha och göra med! Korsning fullblod/halvblod - en perfekt mix enligt mig!
 
Andra gången jag red honom (förra veckan) var han mycket piggare och jag kände mig säkrare. Han är lite ojämn och stel men ändå väldigt kul att rida! Vi körde en del skänkelvikningar i trav och galoppfattningar från skritt. Båda grejerna trodde jag skulle vara omöjligt att få till eftersom de hästar jag ridit senaste året varken har tagit galoppskänkel särskilt bra eller haft lätt för sidvärtsrörelser (ens i skritt). Men denna krabat tar hjälperna som en gud (ibland i alla fall haha) och det kändes stundtals helt fantastiskt! Ska bli så kul att rida honom igen.
 
På slutet av passet när jag skrittade av honom sade instruktören att jag skulle trava av honom lite också, på volter och på långa tyglar. Hon sa att man på detta sätt kunde se hur hästen hade jobbat under passet. Det var så himla skön känsla! Lite läskigt när man inte är van att trava på långa tyglar men jag kände verkligen hur avslappnad och mjuk han var och hur han sträckte ut halsen och sänkte huvudet i en jättefin form. Det gjorde att jag kände mig extra nöjd med passet. :) Jag hade nog inte vågat trava på långa tyglar om det var en häst som jag inte litade på, eller en väldigt spattig/het häst, som man inte vet vad den kan hitta på. Men nu när jag ridit honom två ggr så vet jag att han inte blir spattig i första taget, och även om han blir det är det inte så att han slänger sig åt sidan eller så.
 
Han är väldigt personlig och trots känsligheten, som jag gissar kommer från fullblodsgenerna, så känns han väldigt trygg. Älskar hästar som verkligen visar egen personlighet! 

Kommentarer
Postat av: Amanda Decibel

Vad kul att du kommit igång igen och riktigt fin häst, gillar också korsningar halvblod/fullblod! :)

Svar: Yeeey! :D
stardealer.blogg.se

2012-07-14 @ 22:58:45
URL: http://www.amandadecibel.com
Postat av: Sandra

Åh, vad härligt! Super kul att du har börjat igen :)


Svar: Jaa! :)
stardealer.blogg.se

2012-07-15 @ 09:03:26
URL: http://humsan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0