Markarbete

Hej hej!

I fredags red jag grupplektion med markarbete. Gruppen ska hoppa om två veckor så det är lite förberedelse inför det. Det var kul och jag gillar bomövningar men det var svårare än jag trodde. Kände för första gången att denna grupp kanske är lite för avancerad för mig ;) De flesta andra i gruppen är också sådana som har haft ett långt uppehåll och börjat igen för några år sedan. Men jag har ju inte ens ridit ett år efter mitt break så ibland är det svårt att hänga med. Men det som var svårast denna gång var nog mest att orka fysiskt.

Tar det från början!

Hade önskat få rida samma häst som sist, Chaplin, som är helt underbar! Och så blev det, så det var ju kul! Han är så himla fin och jag kände verkligen att han var mer förtjust i mig denna gång. Första gången var han lite avvaktande och verkade inte riktigt tycka det var superkul med en ny person som kom och skulle bossa över honom i boxen. Men nu var han lite mer social och det var kul!
Chaplin i hagen.

När passade började blev det en ordentlig uppvärmning. Tidigare gånger jag ridit i denna grupp så har uppvärmningen varit hyffsat självständig i skritt och trav och inte så mycket galopp. Men nu blev det även mycket galopp. Både trav och galopp på volterna och varvande mellan sittande, kort trav och galopp och lite mer framåt i lätt sits.

Sen skulle vi börja med bommarna i trav. De låg på diagonalerna så att man skulle vända snett igenom, ganska snabbt trava över bommarna i lätt sits sedan ta nästa diagonal och bommarna där (spegelvänt så att säga). Gjorde en liten ritning här. Kanske inte den snyggaste man har sett haha, men min första så bare with me! ;)


I traven red vi allihopa efter varandra och det flöt på ganska bra. Men i galoppen fick vi rida en i taget. Då såg det ut som följande.

Mellan H och C: Fatta höger galopp
Vid M: Vänd snett igenom och galoppera över bommarna i lätt sits
Vid K: Sakta ner till trav
Mellan K och A: Fatta vänster galopp
Vid F: Vänd snett igenom och galoppera över bommarna i lätt sits
Vid H: Sakta ner till trav
Mellan H och C: Fatta höger galopp

Och så samma sak om igen.

Det var mycket svårare än jag trodde och jag var helt slut redan, efter uppvärmningen, så jag hade svårt att rida ut i hörnen och så. Chaplin har väldigt stor gång och därför känns det som han går snabbare än han gör. Alltså var jag tvungen att driva på ganska mycket och ändå så segade han sig lite över bommarna. Det gick doch bättre i ena varvet. Vid M var det svårt att rida rakt på bommarna för han var lite stelare där. Och mina muskler orkade helt enkelt inte ta i så mycket som hade behövts.

Hur som helst var det en rolig övning. Kändes lite tajt att rida över bommarna så fort efter att man hade svängt liksom. Innan vi började med bommarna trodde jag att vi skulle rida dem från andra hållet men det hade väl också blivit konstigt antar jag, eftersom att då hade man behövt svänga supersnabbt EFTER bommarna istället.
Det är väl bara en vanesak. Och kanske också liiiite lättare om man rider en ponny än ett biffigt halvblod på 170 :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0