Andra ridpasset i Spanien

Efter den hårda lektionen så vile jag prova ett nytt ställe och httade ett superfint ställe med jättefina hästar. Jag bokade tid för uteritt längs med en sjö. Kan meddela att det är mycket billigare att rida här för övrigt. Kostar ca 20-25 Euros för antingen 1 timmes lektion eller uteritt. Runt 200 kronor alltså.

Denna ridtur blev inte helt toppen men man får väl vara glad för all hästtid. När jag kom dit så dök inte instruktören upp och jag fick rida ut med en ung tjej istället som antagligen praktiserade där. Hästen som hon red vad ung och oregerlig och höll på att stegra sig flera ggr när hon inte fick som hon ville. Detta ledde till att vi fick ta en annan väg och uteritten blev bara ca 30 min. Men på ett sätt var det ganska bra för tydligen fick man bara skritta på deras uteturer. Vet inte riktigt varför men gissar på att det var det ojämna underlaget. Gick enligt mig att trava fint på men kanske inte så långa sträckor eftersom att det blev lite stenigt här och där. Så när vi kom tillbaka till ranchen fick jag rida lite i en av paddockarna istället och då kunde jag ju trava lite i alla fall.

Hästen jag red. Ännu en skimmel alltså. ^^

När man är ny på ett ställe vet de ju inte hur duktig man är och jag har märkt att man då får de säkraste (läs slöaste) hästarna. Förutom på förra ställetdär jag fick en halvpigg häst iaf! Men denna var verkligen slöööö. Han haltade nästan när jag tog ut honom ur stallet så jag frågade en av stalltjejerna om han var ok, men de sa att han bara var lat och att det skulle ge sig. Ja, han var nog bara lat men det gav sig ite riktigt. Han snubblade flera ggr för att han inte lyfte benen ordentligt. Han ville trava när vi var ute och inte fick (och satte alltså "fart" i trav när jag bara skulle skänkla på lite snabbare skritt). Men när vi var i paddocken och "fick" trava så ville han inte alls. Till slut fick jag låna ett spö och då blev det fart i honom. Behövde inte ens använda det. Gillar verkligen när det räcker att bara hålla i det. Samtidigt som det är lite tragiskt för det känns som att hästen då antagligen har dålig erfarenhet av spö :/


Fördelen med denna häst var att han var väldigt fin i munnen och lätt att få ner på tygeln. Behövde knappt ta tyglarna innan han sänkte huvudet och det är ju skönt. Hatar att rida hästar som bara envist sträcker fram huvudet och vägrar lyssna på tygeln (läs: ridskolehästar). Jag får känslan av att många spanska hästar är väldigt välridna?


Jag var helt såld på detta ställe innan jag ridit där. Ca 40 boxar, en stor paddock, en stor hoppbana, en longeringsvolt, en mindre paddock m.m. Men nu när det inte blev så lyckad och rolig ridtur så vet jag inte. Skulle vara skönt att hitta ett ställe att rida fast på medan jag är här.

Lutar att det blir att prova det första stället igen. De har uteritt där också för 20 Euros och då vet jag att man får skriva och trava iallafall. Kanske kan man smyga till sig en galopp om man är snäll!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Sv: ja, visst är hon! :D

Hon är 1.43cm :)

2012-01-18 @ 15:55:00
URL: http://ponnygalnaa.blogg.se/
Postat av: Julia W ( T E A M R Y T T A R N A )

Fin blogg! Följa varandra via bloglovin? :)

2012-01-18 @ 16:40:37
URL: http://teamryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0