Det sa nästan klick

Jag har liksom väntat på att det ska säga klick en vacker dag när jag rider. Att allt bara ska sitta liksom. Och idag var det nästan så, fast bara nästan. Men ändå en rejäl bit på vägen och det känns så jäkla skönt! :)
Jag red Lorenzo igen och det kändes som att vi förstod varandra bättre nu än tidigare. Som att vi lärt känna varandra och kan tyda varandras signaler bättre. Very fun! Dock är han fortfarande lite oregerlig ibland, främst i galoppen då han är på gränsen till sken och inte går att stoppa.
 
 
However, jag hade bokat lektion bara för 30 minuter för att inte blir så himla förstörd efteråt. Men det blev nog nästan 45 iaf. Dock med en hel del skrittpauser så det var jäkligt skönt att det inte blev för intensivt. Vi började med att jobba lite i skritt, på diagnonalen och öppnor längs långsidan (öppna heter förövrigt "look to the inside" på engelska haha, roligt tycker jag. Öppna låter mer fräsigt och avancerat liksom). Sen blev det trav med mycket volter och öppnor. Även en del diagonaler med ökad trav. Vi konstaterade att han gick mycket bättre för höger hand (säger man så? jaja i höger varv i alla fall) och var lite stelare i vänster sida. Eller ja, hon visste väl detta sedan innan men jag tänker inte riktigt så än. Jag tänker bara om det går bra eller dåligt att genomföra en övning. Ser inte sambandet om det är för en viss skänkel eller ett visst varv. Men när hon sa det så förstod jag.
 
Video - öppna i trav

I galoppen var det samma sak, i höger varv ville han bara fatta vänster galopp. Det var samma sak när jag red honom första gången så jag misstänker att det inte bara är mitt fel, utan att han kanske har lite issues. ;) Det som blev jobbigt då var följande händelseförlopp: Trava, trava snabbare och försöka fatta galopp, han fattar till slut fel galopp, hon ropar bryt av till trav, jag ägnar ett halv varv till att försöka bryta av till trav eftersom att han är så stark i munnen och halvskenar, till slut saktar vi av till trav och så travar han asfort, sedan försöka samla ihop honom och sen är det bara att köra detta förlopp typ 10 ggr. Haha, inte så konstigt att man får mjölksyra i benen efteråt! Till slut fick vi i alla fall till det genom att rida på en mindre volt i höger varv.
 
Video - vänster galopp

Så galoppen gick kanske inte superbra men det kändes ändå som att ridpasset i helhet gick ganska bra, och att jag hade ganska bra kontroll. Han gick fint för handen annars och böjde fint på nacken. Så där var det mycket bättre än när jag red honom första gången.
Planen är att jag ska rida ett sista pass där på torsdag, om jag inte har för mycket träningsvärk haha. Sen åker jag hem på lördag. Kommer missa det här stallet, hästarna och människorna helt klart. Men jag kommer nog tillbaka snart ändå. :)
Trackback
RSS 2.0