Rida i Spanien

Just nu är jag i Spanien och passar på att hästnörda så mycket det bara går. Har än så länge ridit två gånger här, på två olika ställen.

Första gången blev ett riktigt hårt ridpass på lektion och hästen var en spansk skimmel vid namn Lorenzo. Han såg inte mycket ut för världen men var ganska kul att rida. Varken för lat eller för pigg. Lite tittig när det blåste i palmerna och så.

Ganska liten var han också, men då är det ju i alla fall lättare att komma upp, haha.
Jag hade inte ens några ridkläder så det fick bli ett par lånade "kängor" med klack och ett par jeans/jeggins. Nu förstår jag på riktigt varför man inte ska rida med söm på insidan av benen. Fy satan vad ont det gjorde efteråt. Kändes som jag hade blåmärken längs med hela insidorna på låren från jag klev av och flera dagar framåt.
Vid sidan av paddocken där vi red fanns det en hage där två andra hästar stod, och roade sig med att försöka hugga efter oss varje gång vi red förbi, haha. Tack och lov slutade de efter ett tag.
Jag är egentligen ingen skimmelfantast men de senaste tre gångerna jag ridit har det blivit just skimlar. Och jag börjar gilla dem faktiskt. Kanske tur för att det verkar vara väldigt mycket skimlar här i Spanien.

Hur som helst, lektionen bestod av mycket trav och mina stackars ben fick jobba som fan. Läraren var mycket hårdare än jag trott, vilket iofs kanske var bra. Hon körde på direkt, på engelska, och kritiserade min sits som jag aldrig fått kritik för. "Hälarna ner, händerna ihop, sträck på ryggen" haha, men kanske jag har jag blivit lite förslappad. Bra att bli påmind.

Vi körde mycket öppnor, både i skritt och trav, och mycket volter och jobbade ner honom i form men fick ingen bra bild på det. På slutet blev det lite galopp men då var både jag och hästen helt slut så det gick inge vidare. Jag kände inte att jag hade kontroll över honom riktigt och det var en annan som red i paddocken då så vi båda blev lite distraherade av det. Denna häst kändes som han var väldigt nyfiken och tappade lätt fokus så fort det hände något runtomkring. Men som sagt, han var ganska kul att rida. Och tror att jag kommer rida en till lektion där snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0