Rida utan hjälm

Här i Spanien så rider ju typ alla utan hjälm. En jag bekant som bor här är från Norge och har en egen häst här. Hon berättade att de andra i stallet skrattade åt henne när hon red i hjälm. Så nu har hon slutat med det.

Jag har alltid tyckt att det vart idiotiskt att rida utan hjälm. Kommer ihåg när jag var liten och gick på ridskola och ridlärarna som hade egna häst red utan hjälm.. Jag och stallkompisarna brukade diskutera det. För även om man litar på sin häst så KAN det ju alltid hända en olycka.

Men jag vet inte, jag börjar kanske ändra mig lite. Egentligen borde det ju inte vara värre än att cykla utan hjälm? Och sen är det klart att det är större risk att man gör sig illa/ramlar av om man te.x. hoppar än om man kör ett lugnt dressyrpass. Men jag är ändå ganska kluven i det hela. Och kommer inte sluta använda hjälm i första taget. Däremot är det nog ganska mycket så att vi är väldigt ordentliga i Sverige. Det är mycket säkerhet liksom. Samma sak med att man inte få köra bil när man har druckit alkohol. I många länder kring medelhavet har man ju inga lagar om det, eller väldigt lösa lagar. Inte för att jag tycker det är ok någonstans att köra full, men ändå. Tror att vi är ganska försiktiga i Sverige över huvud taget.

Sen kan man tänka så här också: I stora hopptävlingar har ju ryttarna hjälm. Meninte i stora dressyrtävlingar. Då har man hatt.. Och många har säkerhetsväst endast när de hoppar eller kör fälttävlan t.ex.

Vad tycker ni? Är det ok att rida utan hjälm? I så fall varför?


Courtney King-Dye är en av många ryttare som har skadat sig rejält efter att inte ha burit hjälm. Läs en artikel här om henne och andra olyckor som skett när man inte burit hjälm.

Kommentarer
Postat av: Amanda Decibel

Jag skulle aldrig ta på mig en cykelhjälm, he he. Men när jag rider har jag det alltid. På min förra ponny som var lugn och lat testade jag utan någon gång och det var väl ingen fara, men precis som du skriver så vet man aldrig med hästar. Skulle tex ALDRIG sätta mig utan hjälm på en unghäst. :O

2012-01-23 @ 02:02:08
URL: http://www.amandadecibel.com
Postat av: Sandra

Sv: Tack!

Ja, det tycker jag med! :D

2012-01-23 @ 18:31:47
URL: http://ponnygalnaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag är ju under 18 så jag måste ju rida med både hjälm och väst ;P

2012-01-23 @ 18:33:20
URL: http://ponnygalnaa.blogg.se/
Postat av: linn

du måste ha hjälm!!!!!

2012-01-28 @ 12:10:36
Postat av: Jen

Linn: Haha, ja nu när jag insett att även JAG kan ramla av så blir det hjälm 4ever ;)

2012-01-28 @ 12:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0