Buck Brannaman

Har ni sett dokumentären Buck som gick på SVT häromveckan? Om inte kan man fortfarande se den på SVTplay (länk). Såg den precis och måste säga att jag blev positivt överraskad. Trodde inte att den skulle vara så bramen ville se den bara för att det var hästrelaterat. Kan inte säga att jag tycker att allt han håller på med är superhumant eller att jag skulle göra likadant själv i alla lägen men jag lärde mig en hel del och blev väldigt sugen på att lära mig mer om horsemanship och det han håller på med.
 


Buck Brannaman var mentor till Robert Redford under inspelningen av "Mannen som kunde tala med hästar". Dokumentären (som endast är tillänglig i 18 dagar till på SVTplay) beskrivs såhär:
 
Buck Brannaman har utvecklat en enastående, och mycket framgångsrik metod, att hantera och träna hästar. Den går ut på att kommunicera med hästarna med hjälp av ett lyhört ledarskap och utan straff. Till vardags reser han mellan rancher, där han lär ut metoden till hästägarna. Han tillbringar större delen av året på vägen, utan sin fru och sina döttrar. Bucks barndom var osäker. En missbrukande far misshandlade honom och hans bror, och de tvingades uppträda med allehanda tricks. Vändningen kom när en fotbollstränare, efter ha sett ärren på Bucks rygg och ben, hjälpte honom att komma vidare och få en fosterfamilj.
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0