Töntigt med hästar?

En sak som jag har tänkt på är det här med att det skulle vara "töntigt" att hålla på med hästar. En sak är väl om typ killarna i klassen tyckte det när man gick i 4:an liksom. Men jag är fan över 30 och ändå är det fortfarande likadant! 
 
Om jag berättar för någon bekant att jag rider och håller på med hästar får jag ofta reaktionen att man inte förstår riktigt "det där med hästar" eller så. Det är lite konstigt tycker jag för att varför är det så just med hästar, inte andra djur. Om jag skulle säga att jag jobbar på hunddagis tex, då skulle ju inte folk säga "jag har aldrig förstårr det där med hundar". Haha. Det är typ mer ok att gilla hundar och katter än hästar. För det blir automatiskt töntigt med hästar. Varför?
 
Samma sak med moppe vs häst. Moppekillar som ska typ rejsa förbi när man rider ut för att visa hur tuffa de är, och anser att det är skitlöjligt att hålla på med hästar. Men det är ju betydligt mycket farligare att rida än att åka moppe, haha. Så himla töntigt när man tänker efter! Men en häst kan du ju inte dyra lika lätt som en moppe, hur duktig ryttare du än är, eftersom att hästen har en egen vilja och en extrem styrka. Blir den rädd och vill fly, ja ni hajar. Det är ju inte så att det händer på en moppe direkt.
 
Ännu en parallell man kan dra är den inom sportvärlden, hur stor skillnad det är mellan en sportgren där man "bara" är en människa som utför den. Te.x. löpning, simning, tennis, golf, you name it! När man arbetar med djur så kan ju vad som helst hända. Ändå sitter "smarta" människor och klankar ner på ridsporten och säger att hästen borde få medaljen och inte ryttaren osv. Detta har visserligen inget att göra med att hästsport skulle vara töntigt men ändå. 
 
Varför tror ni att det är så här? Är det bara okunskap? Eller att det sitter kvar från låg- och mellanstadiet då killarna (främst) tyckte det var larvigt att tjeje höll på med hästar för att det blev så "puttenuttigt" (och de själva hade svårt att visa känslor och istället valde att spela fotboll eller slåss)?
 
Jag är i alla fall stolt hästnörd!
 

Jag och Johnny (the one and only), december 2011.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0